Sådan spørger du ind til lønnen under din jobsamtale

Hvad kan du låne 300.000 kroner til online?. Motivér gennem dialog I dialogen skal du være reelt interesseret i at høre, hvordan din medarbejder ser på den nye opgave i forhold til organisationen og sine øvrige opgaver. Dialogen giver også dig som leder indblik i, om betingelserne for at udføre den nye opgave er til stede. Parathed, villighed og kompetence Særligt tre faktorer er vigtige, når du skal sikre, at en forandring lykkes: Parathed, villighed og kompetence. Den kan bruges til både små og store opgaver. Sådan håndterer du den svære samtale. Sker det, kan du styrke motivationen hos din medarbejder gennem en struktureret dialog, hvor I sammen undersøger medarbejdernes syn på det nye. Du kan motivere og støtte medarbejderen til at bidrage til det nye på en måde, der er hensigtsmæssig for organisationen, og som giver mening for medarbejderen selv. Samtidig skal du også holde fokus på at motivere og begrunde vigtigheden af det nye. Ellers er den nyttig, når opgaver går i stå og aftaler eller tidsfrister ikke holdes. Den giver mulighed for at lave en fælles plan for, hvordan opgaven gribes an, og hvordan I håndterer eventuelle udfordringer. Læs mere om Implementeringsdialogen her. Dialogen er især relevant, hvis du er usikker på, om medarbejderen er parat, villig og kompetent til den nye opgave. Artiklen er skrevet på baggrund af metoden ”Implementeringsdialoger”, som er udviklet af Palle Grzona og Asger Neumann, HumanAct. Du har grundigt forklaret, hvorfor forandringen er nødvendig. Følgende principper kan være gode at holde sig for øje under samtalen: Indlevelse – forsøg at forstå medarbejderens oplevelser og grunde til at tænke og gøre, som han gør. Du har aftale med dine medarbejdere, hvem der gør hvad, hvornår og hvordan. Sådan fungerer et rentefradrag.

Ved du, hvordan du hjælper en kollega, der har det svært?

. Du skal være reelt interesseret i at høre medarbejderens perspektiv. Måske finder du ud af, at der skal prioriteres anderledes, at opgaver skal omfordeles, eller at medarbejderen skal støttes undervejs. Sådan spørger du ind til lønnen under din jobsamtale. Herefter kan du benytte adgangskoden, hver gang du logger ind. Fokus på diskrepans – undersøg forskelle på, hvad medarbejderen tænker, og hvad han gør. Lyt, støt og fokusér Det er vigtigt, at samtalen bliver en ægte dialog. Eller måske indser han, at han må acceptere opgaven, selvom han ikke synes om den. Hvis medarbejderen er skeptisk eller usikker på det nye, skal der være plads til at undersøge, hvad han ser som både fordele og ulemper. Log ind med NemID Log ind med adgangskode For at kunne benytte en personlig adgangskode til HK, skal du først oprette en ved at logge ind med NemID. Det motiverer medarbejderen, og det øger sandsynligheden for, at han engagerer sig i den nye opgave og gennemfører den. Tag udgangspunkt i de tre faktorer i dialogen. En dialog kan give en positiv indgang til opgaven. lt er klar til det nye. Mange ledere oplever, at nye tiltag går i stå – både de små konkrete opgaver og de store forandringer. Hvis du ønsker at oprette eller ændre din personlige adgangskode til HK kræver det login med NemID. Begrebet kompetence er tilføjet, fordi kompetencer i høj grad er i spil på arbejde. Strukturerede dialoger af denne slags kan være med til at sikre, at forandringer gennemføres med succes. Et lån. Aftaler løber ud i sandet, andre opgaver kommer i vejen, tingene sker bare ikke rigtig. Løbetid på lån: Lang eller kort? Sådan vælger du løbetid. Dialogen giver medarbejderen et klarere billede af, hvad han skal i gang med, hvordan han skal gribe det an, og hvad målet er. Måske får han øje på, at en ekstra indsats kan give ham et kompetenceløft på længere sigt. De første to er hentet fra professor i psykologi William Millers beskrivelse af faktorer i motivationssamtalen.

Kære veninde: Hvorfor spørger du aldrig ind til …

.

Kommentarer